zaterdag 1 december 2007

van Yen Bai naar Lai Chau

de laatste drie dage de weblog niet bij kunnen houden. Nu maar een inhaalslag. (overigens is dit de tweede keer dat het hele verhaal getikt wordt. De eerste viel de PC uit).
De tocht van Yen Bai naar Than Uyen mooi goed bereidbaar en natuurlijk genoten van de vergezichten. De eerste bergvolkeren (Tai) in het overwegend zwart gekleed.
Van Than Uyen naar Son La
Mooie slingerende (geasfalteerde) weg Door een nevelig lanschap. Op het moment dat de zon doorkomt en de nevel wegtrekt doemen de pieken van het kasrtgebergte op. Zeer indrukwekkend. Nadat we de rivier overgevaren zijn een stop bij het dorpje aan de rivier. Langs de straat wordt vlees, groenten en maden !! verkocht. Het vlees ligt gewoon open en bloot op tafels. De oren van de varkens kan je apart kopen (zal wel heel lekker zijn?)
Via de "hoofdweg 6" gaan we naar Son La. Deze hoofdweg is niet meer dan een veredelde landweg. Vaak onverhard. Altijd te smal. Passeren van vrachtwagen en uitwijken voor tegemoet komend verkeer moet via de bermen. Dit maakt het rijden wel spannend. Om 14:00 in Son La. Dus eerst stof wegspoelen. Dus douchen en pilsje drinken.
Volgend dag van Son La naar Lai Chau. Deze tocht is 180 km . hiervan is in mijn ogen 179 km onverhard. We steken twee passen over. Mooie vergezichten. Maar je moet je aandacht goed op de weg houden. Onderweg de kleinste dorpjes. Overal lachende en zwaaiende kinderen. Een enerverende en inspannende tocht. Het hotel in Lai Chau is prima. Houten blokken met kamers wel erg gehorig maar je slaapt als een os.
De volgende dag (volgens mij zaterdag) hebben we eem motorloze dag. Vannochtend zijn we naar de rivier gelopen en hebben met zijn alle een boottocht gemaak. Een dorpje (in aanbouw?) bezocht. Over 10 jaar zal dit gebied een stuwmeer zijn. Daarom wordt begonnen om hoger te bouwne en wegen aan te leggen. De aanleg is in onze ogen uiterst ongecoordineerd. Iedereen doet ergens iets er is absoluut geen verband te leggen. Het dorpje is arme troef. Hutjes bijeengehouden door plastic waarin hele gezinnen leven. Geen schaduw. Zomers volgens mij niet uit te houden en overal wolken stof.
Morgen gaan we naar de markt in Sinh Ho en verder
Ik probeer hierachteraan nog wat foto's te zetten. Ik weet alleen niet of deze pc dat aankan.

2 opmerkingen:

Jan zei

Hoi Rob

zo te lezen beleef je een spannende tocht op je minsk, smalle onverharde wegen, lijkt me gaaf
Mooie foto's van de hectiek, ik hoop voor je dat ze nog even wachten met dat stuwmeer je weet maar nooit, geniet er van en rij voorzichtig tussen al die coureurs
groet, Jan

Anoniem zei

Hee Pa
Het klinkt weer erg goed, lekker op onverharden wegen rijden.
Wel lastig met de computers daar. Ik hoop dat het weer daar nog goed is.
Veel plezier groetjes Thomas
En nogmaals bedankt voor de momentsleutel
Ik heb foto’s van de fiets gemaild